Fotograf, Fotografçilik Nedir-Fotografa Yeni Baslayanlara Kisisel Tavsiyeler 1

15
132

Fotografçilik aslinda günümüz teknolojisinin kurbani olmus durumda. Eskiden analog makinelerle çekilen fotograflar bin bir emek ve uzmanlik isteyen bir titizlikle karanlik odalarda banyo edilirken, artik dijital makinelerle
– Çek ve bilgisayara aktar
isleminden sonra günümüz modern aydinlik odasi olan Adobe Photoshopda düzenlemeye döndü. Üzücü haber; artik eskisi gibi mükemmeli yakalamak için sarf edilen çabalar sonucu duyulan haz yok. Sevindirici haber; artik kutu kutu film harcayip “tüh yaaaaa.. Bunu da yaktik Necmi!” diye aglamak yok. Artik devreye giren yaraticilik ve farklilik olmustur. Hayal gücünüz kocaman ve dünyaya amuda kalkip bakiyorsaniz sizden iyisi yok!

Fotograf Nedir?

Gözünüzle görebildiginiz her seyi, isik ve kimyasal maddeler vasitasiyla önce isiga duyarli filme, oradan da karanlik odada bir takim kimyasal islemler sonucu özel kagit vb. maddelerin üzerine aktarilmasi sonucu olusan görüntülerin tümüne verilen isimdir. Photos Yunanca isik anlamina gelirken, Graphes yazi anlamina gelir. Yani fotografi isikla yazmak olarak da adlandirabiliriz.
– E tamam, herkes fotografin ne oldugundan haberdar… Fakat nerden ve nasil ortaya çikti?

Asirlar önce bilim adamlari tarafindan baslayan bir serüven. Aslinda hiçbirinin niyeti fotografi bulmak degildi. Ama zaten hep öyle degil midir? Ayi ararken Byi bulursun ve “aaa” bir bakmissin o istemeden buldugun sey acayip sükse yapmis. Neyse… Zaman içerisinde bu istem disi ortaya çikan bulusun üzerine gidenler, ona daha fazla zaman harcayan ve elde ettikleri buluslarla katkida bulunanlar olmus. Ama fotografin gelisiminde en en en büyük gelismeler 19. yüzyilda görülmüstür.

Camera Obscura ilk fotograf makinesi olarak isimlendirilebilir. Yani en azindan mantik olarak… Yoksa kendisi aslinda karanlik bir odanin duvarinda igne basi kadar açilan delikten, disaridaki nesnelerin görüntülerinin ters olarak karsi duvara yansimasini saglayan düzenekten daha ötesi degildir. Zamanla yapilan kesiflerle evrim baslar, önce Obscura’nin önüne bir optik takilir, arkasindan disbükey bir mercekle daha iyi görüntü elde edilir, sonra ikinci bir mercekle daha da iyi görüntü elde edilir. Bütün bunlarin üzerine bir de fotograf makinelerinin bugünkü isleyisinin temeli ayna yansimalari eklenince de o zamanin bilim adamlari devasal ve tasinamaz bir fotograf makinesi elde etmisler. Ama nasil bugün bile teknolojiyle her sey küçülüp minicik oluyorsa, o zamanin kesifleriyle de o kocaman oda her yenilikte daha da küçülerek bugünkü haline kadar gelmistir. Tabi bu sirada görüntülerin duvara aktarilmaktan filme düsüsüne gerçeklesen evrimi de unutmamak lazim…

15 YORUMLAR

  1. Arkadaslaaaaaaaaaarrr; aramizda 15.000 YTL (On Bes Bin YeTeLe) kazanmak istemeyen varggmmii?

    HSBC düzenledigi Fotograf yarismasinda 1. gelen yarismaciya 15.000 YTL ödülveriyor. Ayrica ilk 10 listesine girenlere de 1.000 YTL veriyor.

    Sitesinden birebi kopyala yapistir yaparak sizlere aktarmaktan 4 köseyim:

     

    HSBC Fotograf Yarismasi

    Yarismanin Adi :HSBC Fotograf Yarismasi: Görmek Dokunmaktir

    Yarismanin Konusu :Görmek Dokunmaktir

    Görmek; fark etmek ve anlamlandirmaktir. Bir seyi görebilmek için ona iyice yakinlasmak, hissetmek ve dokunmak gerekir. Bizler de; binlerce yillik geçmisi olan ve pek çok medeniyete ev sahipligi yapmis olan bu cografyada, zamanin ve insanligin süzgecinden geçerek bugüne gelen çok çesitli hayatlari, yapilari, topragi ve yasam biçimlerini görüyor, hissediyor ve onlara dokunuyoruz.

    Peki tüm bu zenginligin içinde sizin gözleriniz neyi fark ediyor, neye dokunuyor? Sizin zihninizde, "biz"i anlatan hangi “an”lar var? Belki üzerinden binlerce yasamin akip geçtigi mahallenizdeki bir köprü, babaannenizin yüzü, kapali çarsidaki kilimcinin kedisi, ya da göz alabildigine uzanan misir tarlalari… Yani aslinda yalnizca gördügünüz zaman dokunabileceginiz bizi anlatan o “an”lar. Bu defa o “an”lara objektifinizle dokunun ve gördüklerinizi bize anlatin.

    Yarismanin Amaci

    Yarismanin amaci, fotograf sanatini ve 35 yas alti genç fotografçilari desteklemek ve yerel kültürün önemini, dünyamiza kattigi zenginligi toplumun kültür ve sanat birikimine katkida bulunarak vurgulamaktir.

    Kategoriler

    Yarisma “portfolyo” yarismasidir. Ayni konuda ya da teknikte çekilmis siyah-beyaz ya da renkli olarak en az 10, en çok 15 fotograf ile katilim kabul edilir (Yarisma dijital manipülasyon yapilan fotograflara da açiktir).

    Yarisma Sekretaryasi

    FOTOGRAFEVI

    Adres: Istiklal Caddesi Tütüncü Çikmazi No:4 Galatasaray-Beyoglu-ISTANBUL
    Tel : 0 212 249 02 02
    Faks: 0212 244 40 75
    Email: fotografevi@fotografevi.com

    Seçici Kurul

    Ara Güler ( Fotomuhabiri)
    Prof. Sabit Kalfagil (Marmara Üniversitesi Fotograf Bölümü)
    Kutup Dalgakiran ( Sabah Gazetesi Fotograf Editörü )
    Cem Erciyes (Radikal Gazetesi Kültür Sanat Editörü)
    Mehmet Günyeli (Fotograf Sanatçisi)
    Zekai Demir (Diagonal Yöneticisi)
    Hasan Senyüksel (Fotografevi Yöneticisi)
    Ömer Kayalioglu (HSBC Bank Kurumsal Iletisim Grup Baskani)
    Doç.Dr. Leyla Neyzi (Sabanci Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Kültürel Antropolog)

    Yarisma Takvimi

    Yarismanin baslangiç tarihi : 1 Subat 2008 Son katilim tarihi : 30 Mayis 2008 1. Jüri degerlendirme & Ilk 10 derecenin açiklanmasi : 11 Haziran 2008 2. Jüri degerlendirme & Birincinin açiklanmasi : 3 Eylül 2008 Sergi Açilisi / Ödül Töreni : 13 Ekim 2008

    Ödüller

    Biriciye : 15.000 YTL Ilk 10’a girenlere : 1.000’ er YTL

    Ödül kazanan yarismacilara, HSBC Bank A.S. tarafindan telefon veya elektronik posta yolu ile bilgilendirme yapilacaktir.

     

    Ayrintilar için tiklayiniz. 

     

    • Oh oh masallah =) haberimin olmasi iyi oldu sabah bunu okumamla aklima ince ve cince bir fikir geldi =) ne mi ? pisik söylemem… :))) Teskürlerimi sunarim ifem böyle bir haberden haberdar ettiginiz için (gözlerinden dolar isareti firlayan smiley)

  2. Tam bana göre bir yazi olmus, ben de fotografa merak sardim ama daha yeniyim.

    Baslangiç için Nikon Coolpix S200 model bir dijital fotograf makinasi aldim.

    Yazinin basligi 1 ile bittigine göre bu yazinin devami da olacaktir diye düsünüyorum, umarim düsüncemde yanilmam.

    Takipteyim… 

    • Devami olacak Murat Bey olmaz mi? Hele benim gibi yazmayi konusmayi hayat felsefesi olarak edinmis biri… Çok da sevindim yeni geldigim bir sitede benden baska fotograf meraklisinin varligini ögrendigime, yalniz degilim demektir 🙂

       

      Bol fotografli günler, iyi okumalar 🙂 

  3. Denize bakarken birden bir marti kanatlarini sonsuza açar gibi açar da dalar ya denize.Sonra nerde bir marti görseniz o görüntü zihninizin dehlizlerinden çikiverir önünüze, isterim ki fotograf da öyle olsun.En sevdigim an donsun.Yillar geçsin ve o an hep orada dondurdugum zamanda kalsin,hiç yaslanmasin. Çok mu sey istedim?

  4. Fotograf deyince aklima yakalanmis anlar geliyor. Bir daha o ani yakalayamazsiniz ne isik aynidir ne de çektiginiz obje her sey degismistir. Digital fotograf makinalarina çok direndim. Ama yenik düstüm. Eski fotografciligin bir ruhu vardi. Ya simdi öylemi sanki her seyde oldugu gibi resimlerde sahte.Selamlar 

    • Askolsun mavideniz, benim fotograflarim sahte mi simdi cik cik cik 🙁

       

      Saka bir yana aslinda gerçekten de artik birçok seyin "eski tadi" yok. Bunlara fotograflarda eklendi. Kutu kutu film yakmak zevkliydi, fakat ilerleyen teknolojinin de sagladigi kolayliklar inkar edilemez. Hep söylüyorum zaten, artik fotografçiligin ivir-ziviri kalmadi, yaraticilik ve hayalgücü çok daha ön planda… Tabi bakmak ve görmek arasindaki fark da…

       

      Yorumunuz için tesekkürler, Sevgiler 🙂 

      • sitenizi de adresi görür görmez merakla gezdim. tasarim çok iyi ama su an kullandiim firefox portatable da frame sorunu var. tavsiyem ölçüleri pixel ya da baska bi birim cinsinden degil yüzde cinsinden girin

  5. simdi herkes fotografçi.. bu iyi mi, kötü mü? esasinda fotograf makinesi miydi insani fotografçi yapan yoksa içindeki istek ve yetenek mi? eskiden haliyle film yakma derdinden en güzeli kollanirdi degil mi? simdi o dert yok, çek çek içinden en güzelini seç koy… yetenek nerede kaldi? peki ya photoshop filtrelerine nedemeli… ancak bozulmamak gerekir bence… sevmeyen, yetenegi olmayan, sirf hava civa için yapanlari sanat zaten eler… bu arada: fotografta renklerin tarihi…

  6. Sevgili Serkan geçen sene haber yapmis, bu sene de bana nasipmis demek ki. Sakin kizmayasin sevgili Serkan =P

    <h2>HSBC Fotograf Yarismasina Basvurular Basladi!</h2>

    HSBC’nin 2007 yilinda 35 yas alti genç sanatçilarin yaraticiliklarini desteklemek amaciyla Fotografevi ile baslattigi fotograf yarismasinin bu seneki temasi “Görmek Deger Vermektir”.

    Geçen seneden farkli olarak bu sene portre portfolyolara açik olacak yarismada “Degerli olan nedir?” sorusunun farkli cevaplarina odaklanak, bu zenginligi kendi bakis açilariyla var eden portreler ödüllendirilecek.

    Yarisma jürisinde Ara Güler, Sabit Kalfagil (Marmara Üni.), Kamil Firat (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üni.), Cengiz Karliova, Cem Erciyes (Radikal Gazetesi), Mehmet Günyeli, Kutup Dalgakiran (Sabah Gazetesi), Hasan Senyüksel (Fotografevi) ve Ömer Kayalioglu (HSBC) yer almakta.

    Yarismanin son katilim tarihi 7 Eylül 2009. 16 Eylül 2009’daki Jüri toplantisinda belirlenecek ilk 10 finalistin ardindan 15 Ekim 2009’da Fotografevi’nin Istanbul’daki merkez ofisinde düzenlenen ödül töreniyle yarisma birincisi açiklanacak. Yarisma birincisi 15.000TL ve ilk dokuzda yer alan eser sahipleri de 1000’er TL ödüle layik görülecekler.

    Detayli bilgi ve basvuru formu için : http://www.hsbc.com.tr/tr/HSBC_hakkinda/vizyon_ve_degerlerimiz/fotograf_yarismasi.asp

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here